Rower, tak samo jak samochód, meble w mieszkaniu czy ubrania, musi się podobać. Ważny jest indywidualny styl i poczucie estetyki każdego użytkownika. Ludzie jednak różnią się nie tylko gustem i preferencjami, ale przede wszystkim budową ciała, dlatego wybór odpowiedniego jednośladu to kwestia dość złożona. Styl roweru powinien iść w parze z jego konstrukcją i funkcjonalnością tak, aby w pełni odpowiadał właścicielowi.
Rower damski a męski – podstawowe różnice
Zarówno panie, jak i panowie mają szeroki wybór w kwestii dopasowania roweru do swoich potrzeb i gustu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku „holenderek”, czyli miejskich jednośladów, które można swobodnie personalizować począwszy od wyboru koszyka na kierownicę, a skończywszy na kolorze ramy. Największe różnice między rowerem damskim a męskim dotyczą bowiem właśnie wyglądu. Jasne wiosenne kolory to domena kobiet. Swoje pojazdy panie często wyposażają w torby o kwiecistych wzorach, a kosze wykładają wyściółkami pasującymi barwą do całej konstrukcji. Panowie z kolei preferują bardziej jednolitą i prostszą kolorystykę. Poza tym częściej rezygnują z koszy, wybierając raczej torbę lub sakwę na ramę.
Jeśli chodzi o rowery stricte sportowe, czyli chociażby szosowe czy MTB, tutaj różnice zachodzą już bardziej w samej konstrukcji, co oczywiście wynika z różnic anatomicznych między kobietą a mężczyzną. Statystycznie patrząc, panie są lżejsze i niższe od panów. Mają ramiona ustawione bliżej siebie, a nogi dłuższe względem tułowia. Poza tym u kobiet rozstaw kości kulszowych jest mniejszy. To wszystko ma niebanalne znaczenie przy projektowaniu pojazdów. Siodełka w rowerach damskich są na przykład nieco szersze w tylnej części i umieszczone bliżej kierownicy, która to z kolei może być węższa w budowie. Dlatego pamiętajmy, że porównując na przykład rower kross męski z damskim, mogą wystąpić pewne różnice.
Oczywiście w praktyce każdy jest inny, dlatego nie ma sensu polegać wyłącznie na domyślnych wariantach. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że produkcja rowerów ze względu na płeć może być bardziej zaawansowana niż nam się wydaje. Tym bardziej więc, decydując się na określony model, powinniśmy zwracać uwagę na to, czy posiada on wszelkie udogodnienia dopasowane do specyfiki naszego ciała.
Rowery dla panów – kryteria wyboru
Każda rozsądna inwestycja powinna być poprzedzona pytaniem: po co? Na rynku znajdziemy mnóstwo rowerów stylem odpowiadających męskim preferencjom, lecz posiadających różne zastosowania. Każdy rodzaj cechuje się inną budową kół, ramy i siodełka, co z kolei warunkuje określoną postawę ciała i styl jazdy. Dlatego planując kupno roweru, panowie powinni dokładnie przemyśleć, w jakich okolicznościach będzie on wykorzystywany. Rower miejski męski lub crossowy doskonale nadaje się do regularnych dojazdów do pracy czy na zakupy. Jeśli jednak mamy w planach bardziej wymagające trasy, warto rozejrzeć się za dobrym „góralem” albo rowerem crossowym.
Budowa ramy – wybierz odpowiedni materiał
Większość z nas przechowuje rowery w piwnicach. Oznacza to więc częste wnoszenie i znoszenie pojazdu po schodach. W związku z tym warto zwracać uwagę na konstrukcję ramy. Dwoma najczęściej spotykanymi materiałami wykorzystywanymi do jej budowy są stal i aluminium. Drugi wariant jest lżejszy, zatem w określonych sytuacjach może nas znacząco odciążyć. Pamiętajmy o tym zwłaszcza, że niejeden dobry rower trekkingowy męski wyposażony jest w ramę aluminiową.
Siodełko i wymiary ramy – rower dopasowany do naszego wzrostu
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, konstrukcja siodełek rowerowych zakłada rozróżnienie ze względu na płeć, jednak pomimo tego warto zrobić dokładne przymiarki i sprawdzić, czy siedzisko zapewnia wystarczający komfort. Jest to szczególnie ważne w przypadku tych panów, którym rower męski ma posłużyć do długich i intensywnych jazd. Niektóre sklepy sportowe oferują pomiary na miejscu, które pozwolą dobrać idealne siodło. Niekiedy istnieje też możliwość wypożyczenia konkretnego egzemplarza na testy.
Kwestia doboru siodełka nie jest tak problematyczna, gdyż zawsze możemy wymienić je na inne. Priorytetem jest rama, a więc szkielet roweru. Wspomnieliśmy już o materiale, z jakiego powstaje, ale równie ważna jest jej konstrukcja i wysokość. Współczesna technologia produkcji pozwala tak zaprojektować rower, by jego budowa w żaden sposób nie ingerowała w komfort użytkownika. Dlatego obecnie większość tych pojazdów posiada obniżoną górną część ramy, dzięki czemu dużo łatwiej przekłada się przez nią nogę. Oczywiście wciąż nie brakuje modeli z tradycyjną prostą rurką biegnącą poziomo. Chociażby rower górski męski posiada taką konstrukcję ze względu na bardziej wymagającą specyfikę jazdy, jednak już w wielu nowoczesnych „holenderkach” czy trekkingach rama jest znacznie obniżona.
Oczywiście kształt a rozmiar ramy to dwie różne sprawy. Dlatego podczas testów wykonajmy prostą czynność. Usiądźmy na rowerze i opuśćmy swobodnie nogi na ziemię. Przy idealnie dobranej wysokości stopy będą spoczywały na podłożu samą przednią częścią. Z kolei noga na pedale znajdującym się niżej powinna być lekko ugięta w kolanie. Poza tym oceńmy stabilność naszego ciała i postawę, jaką przyjmujemy. Jeśli rama będzie za niska lub zbyt wysoka, szybko to odczujemy poprzez garbienie się lub problemy z utrzymaniem równowagi.
Wyposażenie roweru – o czym panowie powinni pamiętać?
Nie wszystkie elementy wyposażenia roweru są obowiązkowe, jednak większość z nich stanowczo ułatwi nam podróżowanie. Na rynku znajdziemy mnóstwo różnych akcesoriów dostosowanych do indywidualnego stylu jazdy i przyzwyczajeń użytkownika.
Błotniki – dla schludnej i „czystej” jazdy
Nie każdy model posiada fabrycznie zamontowane błotniki na koła. Jeśli tak jest w przypadku naszego roweru, warto o nich pomyśleć, zwłaszcza jeśli pojazd służy nam jako środek transportu do pracy. Błotniki zatrzymują brudną wodę z kałuż i błoto, które chlapie spod kół podczas jazdy. Jeśli przyjdzie nam poruszać się rowerem w deszczu lub po mokrej nawierzchni, brak błotników może spowodować zabrudzenie nogawek spodni i obuwia.
Dzwonek – niezbędny element
Dzwonki rowerowe są naprawdę przydatne szczególnie w miastach. Na ścieżki rowerowe często schodzą piesi, którzy niestety nie zwracają uwagi na nadjeżdżającego z tyłu rowerzystę. Podobnych sytuacji jest mnóstwo, a miejski hałas dookoła utrudnia sprawną komunikację między uczestnikami ruchu. Odpowiednio głośny dzwonek potrafi przebić się z sygnałem ostrzegawczym i utorować nam drogę przejazdu.
Torba rowerowa – na bliższą i dalszą wyprawę
Torba na rower to świetna alternatywa dla kosza, ale i jego uzupełnienie w razie, gdybyśmy potrzebowali więcej przestrzeni na bagaż. W sklepach dostępne są modele do założenia na kierownicę, ramę oraz bagażnik, zatem możemy całkowicie swobodnie przebierać w ofertach i dostosować najlepsze rozwiązanie. Torby są stylowe i pojemne. Niektóre z modeli docelowo produkuje się pod smartfony – posiadają okienko do obsługi ekranu dotykowego i specjalny otwór na przewód od słuchawek. Najczęściej wykonywane są z wodoodpornego poliestru i mają odblaskowe elementy. Torba przyda się więc zarówno na wyprawę w miasto, jak i w dalszą podróż po lesie lub szosach.
Zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą dowolnie przebierać w ofertach w poszukiwaniu swojego idealnego roweru. Indywidualny styl i kolorystyka to żaden problem zwłaszcza, że sami, już po zakupie, możemy dokonać różnych modyfikacji, montując nowy kosz, błotniki, torby czy etui na bidon. Większą wagę powinniśmy przykładać do samej konstrukcji pojazdu, rozmiarów poszczególnych elementów, a przede wszystkim do sposobu w jaki wykorzystywany będzie rower. To, jak wygląda, widać od razu, lecz jego specyfikacja zacznie być odczuwalna dopiero w momencie, gdy wyruszymy w pierwszą dłuższą trasę - warto więc wybrać właściwie.