Decydując się na zakup jednośladu, należy wziąć pod uwagę kilka szczególnie istotnych kryteriów, które z pewnością pomogą w dobraniu odpowiedniego modelu. Rozmiar kół, ramy czy stosunek jakości do ceny są niezwykle ważne, a wszelkiego rodzaju dodatkowe parametry i komponenty wpływają na użyteczność danego produktu.
Jaki typ roweru wybrać?
Rower MTB – będzie idealnym wyborem dla osób, które często jeżdżą w terenie, biorą udział w maratonach i doceniają ekstremalną jazdę. Tego typu modele są wytrzymałe, posiadają sztywne ramy przystosowane do jazdy górskiej jak down hill czy enduro.
Rower miejski – przeznaczony dla miłośników swobodnej rekreacyjnej jazdy po dość twardym podłożu, niezastąpiony podczas codziennych dojazdów w mieście. Ten typ, podobnie jak wersja trekkingowa jest wyposażony w dodatkowe akcesoria, takie jak błotniki, oświetlenie czy dzwonek. Z uwagi na swój unikalny design jako rower damski jest często wybierany wśród pań.
Rower szosowy (szosówka) – sportowy kształt i dobra aerodynamika gwarantują bezpieczną i jednostajną jazdę na dłuższych trasach. Oprócz niezbędnych komponentów, są także lżejsze od innych jednośladów.
Crossowe i trekkingowe – stanowią dobre połączenie do poruszania się zarówno po drogach asfaltowych, ale dobrze radzą sobie również w trudniejszych rejonach górskich. Charakteryzują się większym rozmiarem kół.
Zarówno rower męski, jak i jego damska wersja w każdej wersji różnią się specyfikacją oraz niektórymi komponentami. Oprócz wyżej wymienionych typów, producenci oferują między innymi jednoślady składane, elektryczne czy dziecięce. Należy jednak pamiętać, że rozmiar danego modelu ma duże znaczenie, przez co wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dzięki dobraniu odpowiednich parametrów, można cieszyć się wygodą oraz sprawnym sprzętem przez wiele lat. Poniżej, przedstawiamy kilka istotnych czynników, które z pewnością pomogą przy zakupie.
Rozmiar ramy
Do produkcji ram w jednośladach używa się między innymi aluminium, stali czy włókien węglowych. Pierwsze z wymienionych należą do najbardziej popularnych, z uwagi na swoją cenę oraz dużą dostępność. Ich stalowe odpowiedniki nierzadko wybierane są przez koneserów, gdyż takie rozwiązanie wytrzymuje duże obciążenia. Natomiast lekkie ramy wykonane z karbonu świetnie sprawdzają się przy jeździe rekreacyjnej. Sztywność, elastyczność, jakość wykonania czy niska waga to tylko niektóre z indywidualnych cech ram rowerowych. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że wielkość rury podsiodłowej ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy.
Najogólniej rzecz ujmując, rama w rowerze składa się z dwóch trójkątów, które łączą pozostałe komponenty, takie jak siodełko, koła czy kierownicę. Do oznaczeń używa się klasycznych znaków – S, M, L. W niektórych przypadkach wymiary podaje się także w calach i centymetrach. Warto wiedzieć, że od rozmiaru tej części roweru zależy między innymi wysokość siodełka, jego odległość od pedałów oraz ziemi. W Internecie istnieje mnóstwo teorii na temat dopasowania wzrostu użytkownika do modelu. Najbardziej popularna metod opiera się jednak na mierzeniu przekroku – długości wewnętrznej nogi. Żeby odpowiednio go zmierzyć, należy stanąć w lekkim rozkroku (najlepiej boso na twardej powierzchni) i zmierzyć odległość od ziemi do pachwiny. Otrzymaną wartość należy pomnożyć w zależności od typu roweru jaki chcemy kupić.
W jaki sposób dobrać ramę do danego typu roweru?
Każdy jednoślad ma inne przeznaczenie, charakteryzuje się indywidualnymi cechami, różną przyczepnością oraz geometrią. Wiadomo już, że rama posiada ogromne znaczenie dla całości i w określonych modelach będzie mieć inne właściwości. W rowerze szosowym powinna być stosunkowo duża – musi zapewnić dobrą zwrotność i zachować przy tym dobrą stabilność. W tym przypadku, wymiary zazwyczaj podawane są w centymetrach. Modele MTB wyposażone są w mniejsze ramy, a charakterystycznym ich elementem jest to, że rura znajdująca się na górze obniża się przy siodełku, dzięki temu chroni przed różnymi urazami. Ponadto, w rowerach górskich stosuje się koła o różnych rozmiarach (26”,27,5”, 29”), zmienia się geometria, ale całościowy format oblicza się na podobnej zasadzie, co w przypadku rowerów szosowych. Wymiary podawane są w calach - od 16” do 22” lub - S, M, L itd. W klasycznej „damce” można zauważyć natomiast jeszcze większe niż w modelach górskich obniżenie górnej części rury – całość musi być jak najbardziej spójna i wygodna. Wielkości podawane są także w calach lub literowo (16”-24”, S, M, L). Z uwagi na połączenie szosówki oraz MTB, rowery crossowe i trekkingowe będą miały określone wartości w granicach 17” - 23”.
Przy określeniu właściwych parametrów, które mają pomóc w dobraniu odpowiedniej ramy rowerowej, warto także zwrócić uwagę na budowę oraz proporcję samego kolarza. Niezwykle ważne jest, aby w indywidualny sposób dopasować wszystkie komponenty całego osprzętu i zwrócić uwagę na takie cechy jak: długość dłoni czy nóg, preferencje, estetyka, a także ogólny wzrost miłośnika jednośladów – wpłynie to na wybór roweru wraz ze wszystkimi dodatkowymi akcesoriami. Czasem, przed zakupem warto skorzystać z przejażdżki próbnej,a osobom które chcąc wykorzystać wszelkie możliwe rozwiązania polecany jest bikefitting. Jest to sesja z fizjoterapeutą, który przez kilka godzin bada i dokonuje pomiarów ciała – poziom rozciągnięcia, styl poruszania się na drodze oraz inne wymiary i predyspozycje. Dzięki temu, kolarz uzyskuje specjalistyczny profil, gdzie określane są jego najlepsze parametry służące do wydajnej i bezpiecznej jazdy. Metoda ta, kiedyś zarezerwowana jedynie dla profesjonalnych sportowców, dziś staje się coraz bardziej popularna wśród zwykłych użytkowników dwóch kółek.
Nie tylko rama
Dopasowanie rozmiaru rury podsiodłowej do danego modelu jest niezwykle ważne, jednak nie należy zapominać o innych elementach, które odpowiednio dopasowane będą łączyć się w spójną całość na każdym jednośladzie. Warto, aby takie elementy jak hamulce, przerzutki czy tarcze, sztyce czy zębatki nie pochodziły od różnych producentów. Jest to niezwykle istotna kwestia, gdyż komponenty pochodzące z tych samych zestawów są zdecydowanie bardziej kompatybilne. Najtańsze części nierzadko pochodzą z niesprawdzonych źródeł i mogą powodować częste uszkodzenia i awarie, dlatego warto zainwestować w droższe produkty, których jakość i wykonanie zostało potwierdzone przez innych użytkowników. Przy dopasowaniu roweru ważna jest także ergonomia oraz prawidłowe ułożenie – podczas siedzenia na rowerze wyprostowana stopa powinna sięgać do pedała. Nachylenie siodełka różni się w przypadku modeli crossowych czy górskich (ułożenie poziome będzie najbardziej optymalne) – w innych typach możliwość dopasowania powinna zależeć od indywidualnych potrzeb.
Niezależnie od typu roweru, jego możliwości oraz przeznaczenia, przed zakupem warto zapoznać się z różnymi opiniami, poradnikami oraz rozmowami z innymi kolarzami. Dzięki temu, cały proces nie będzie skomplikowany, a przyszły właściciel uniknie niemiłych niespodzianek na drodze.