Jazda na rowerze powinna sprawiać przede wszystkim przyjemność i poczucie komfortu, a choć potrafi to być wymagająca aktywność fizyczna, jest kilka sposób by ułatwić sobie jazdę, dzięki czemu osiągniemy lepsze rezultaty bez dodatkowego wysiłku. Aby jeździć szybciej i wydajniej warto zadbać o parę szczegółów, które z pewnością pomogą każdemu cykliście osiągnąć lepsze wyniki podczas treningu.
Czyszczenie układu napędowego
Przed rozpoczęciem konserwacji, warto przypomnieć sobie - czym właściwie jest napęd w rowerze? Są to wszystkie elementy, które przenoszą siłę rowerzysty na koła, dzięki czemu wprawiają sprzęt w ruch. Zaliczamy do nich: mechanizm korbowy z tarczami, łańcuch, kasety oraz przerzutki. Układ pokryty smarem często ulega zabrudzeniom, dlatego tak ważna jest jego konserwacja, pozwoli to nie tylko zredukować siłę, jaką musimy włożyć w napędzenie roweru, ale także pozytywnie wpłynie na stan układu napędowego, zapewniając mniejsze zużycie elementów. Do czyszczenia łańcucha należy użyć szmatki oraz specjalnego środka odtłuszczającego, nanieść olej rowerowy na każdą rolkę, a po kilku minutach usunąć nadmiar. Brud z korby, kasety i przerzutek zostanie usunięty poprzez rozpylenie odtłuszczacza i czyszczenie przy pomocy pędzla lub szczotki. Na koniec warto spłukać części wodą pod niskim ciśnieniem. Proces konserwacji napędu nie jest czasochłonny – należy go przeprowadzać za każdym razem, gdy pojawią się zabrudzenia.
Właściwe ciśnienie w oponach
Przed wyruszeniem w trasę trzeba sprawdzić także czy ciśnienie w oponach ma prawidłowy poziom. Na boku każdej z nich podana jest maksymalna oraz minimalna wartość – przeważnie wyrażona w Barach i PSI. Należy także wiedzieć, że większe powoduje szybszą i łatwiejszą jazdę po bardziej utwardzonym podłożu, a mniejsze zwiększa amortyzację i przyczepność poza ubitymi ścieżkami. Jazda, podczas której powietrze znajduje się jedynie w kołach „u góry” nie należy do przyjemnych. Flak może powodować większe opory toczenia, przez co znacznie zwiększa się tarcie, w konsekwencji rowerzysta porusza się wolniej zużywając jednocześnie więcej siły. Przyczynia się to także do uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia dętki. Prawidłowo napompowana opona amortyzuje najazdy na różne przeszkody, dlatego tak ważne jest, aby utrzymać ją w odpowiednim stanie. Pompka rowerowa wyposażona w manometr z pewnością pomoże w sprawdzeniu parametrów i w razie konieczności pozwoli uzupełnić powietrze, doprowadzając ciśnienie do prawidłowej wartości.
Dobre hamulce w jednośladzie
Bezpieczeństwo na drodze jest niezwykle ważne, a klocki hamulcowe do roweru należą do najważniejszych elementów w całym pojeździe. Często ulegają zużyciu, dlatego przed wyjazdem należy je każdorazowo sprawdzać i w razie potrzeby odpowiednio konserwować. Jeżeli prowadzenie roweru okazuje się zbyt ciężkie, nawet bez jazdy pod wiatr może okazać się, że hamulce ocierają się o tarczę. Przy okazji, warto również upewnić się czy piasty kół, korby i pedały działają prawidłowo – każdy opór w komponentach powoduje wolniejszą i mniej wydajną jazdę.
Wymiana opon w rowerze
Stan ogumienia w pojeździe wymaga regularnego serwisowania i wymiany w razie dużej eksploatacji. Dobrze dobrane opony rowerowe korzystnie wpływają na osiągi, zdecydowanie poprawiają również komfort jazdy. Oprócz rozmiaru i szerokości, bardzo ważnym elementem jest również rodzaj bieżnika, gdyż to od niego w dużej mierze zależy, w jakim terenie będzie się nam najlepiej jeździło. Opony z gładkim lub prawie gładkim bieżnikiem stawiają najmniejsze opory toczenia, lecz posiadają także słabszą przyczepność poza asfaltem. Stosuje się je w jeździe szosowej, miejskiej i turystycznej. Opony terenowe charakteryzują się wystającymi kostkami bieżnika. Mogą różnić się wielkością, gęstością oraz zastosowaniem w zależności od rodzaju terenu, do jakiego są przeznaczone. Większe kostki sprawdzą się w terenie, mniejsze będą lepsze do jazdy po bardziej utwardzonych drogach. Taki bieżnik powszechnie stosuje się w rowerach górskich i przełajowych. Opony typu semi-slick są często spotykanym rodzajem bieżnika wśród rowerzystów, szukających kompromisu między szybką jazdą a niezależnością. Na środku są prawie całkowicie gładkie, a po bokach posiadają gęsto wystające kostki. Z powodzeniem używane są w rowerach crossowych i trekkingowych, ale mogą znaleźć zastosowanie w prawie każdym typie jednośladu, który nie będzie poruszać się po ekstremalnie trudnej nawierzchni Opony rowerowe z kolcami przeznaczone są natomiast dla osób, które poruszają się po oblodzonych i ośnieżonych drogach.
Wymiana amortyzatora na sztywny widelec
Gdy pojawiają się problemy z amortyzatorem, może okazać się, że wymaga on serwisowania lub całkowitej wymiany. Przy tej okazji, warto zaopatrzyć się w sztywny widelec rowerowy. Dzięki niemu energia wykorzystywana podczas pedałowania nie będzie zużywana na zginanie amortyzatora. Warto zwrócić uwagę na fakt, że tani amortyzator może ważyć nawet 2,5 kg, a niedroga wersja widelca wykonana z aluminium – ok. 800 gramów, czyli półtora kilograma mniej, które rowerzysta musi unosić ze sobą przy każdym podjeździe.
Odpowiednia kadencja
Na odpowiednią technikę jazdy ma wpływ wiele czynników – od pozycji na rowerze, doboru prawidłowych komponentów i części po kadencję. Dlaczego ta ostatnia jest tak ważna i czemu służy? Kadencją nazywamy liczbę pełnych obrotów korbą wykonywanych w ciągu minuty. Można ją łatwo zmierzyć poprzez ustawienie zwykłego zegarka lub stopera na 60 sekund i odliczanie ile razy udało się zakręcić pedałami w tym czasie. Ponadto, w sklepach dostępne są także różnego rodzaju liczniki rowerowe z pomiarami i czujnikami. W zależności od warunków, kadencja może się zmienić – podczas jazdy na asfaltowej drodze nie powinna spadać poniżej 80 obrotów na minutę, jednak nie trzeba również trzymać się tej liczby zbyt kurczowo, aby prawidłowo dostosować prędkość oraz obroty do indywidualnych potrzeb. W ogólnym znaczeniu kadencję zwiększa się stopniowo – należy wrzucić na łańcuch na kasecie o jedną zębatkę wyżej i powoli przyzwyczajać się do takiej jazdy przy jednoczesnym sprawdzaniu pomiarów (należy liczyć przez 20 sekund, a wynik pomnożyć przez 3). W zwiększaniu kadencji chodzi o to, aby pedałować lżej, ale robić to nieco szybciej, wkładając w nacisk dużo mniej wysiłku – dzięki temu oszczędzi się energię oraz kolana.
Jedzenie i picie podczas jazdy
Oprócz dobrania odpowiedniego sprzętu, ubioru czy gadżetów rowerowych, warto zadbać także o prawidłowe nawodnienie organizmu przy jednoczesnym dostarczaniu energii z pożywienia. To może wydawać się oczywiste, ale jeżeli podczas treningów, ciało nie dostanie płynów oraz węglowodanów, może odmówić posłuszeństwa, w konsekwencji doprowadzając do dużego osłabienia. Niezależnie od długości trasy, każdy rowerzysta powinien pamiętać o tym, aby pić przez cały czas (najlepiej małe łyki co kilka minut) – w zależności od pogody zwiększyć ilość przyjmowanych płynów nawet do litra. Podobnie sytuacja wygląda z pożywieniem – lepiej jeść częściej i mniej, niż zaspokoić głód obfitym, jednorazowym posiłkiem.
Wspólna jazda z innymi
Wielu rowerzystów uwielbia przemierzać krótsze lub dłuższe dystanse w samotności. Jest to świetny sposób na odpoczynek i trening dostosowany do własnych potrzeb. Niemniej, warto zastanowić się nad skorzystaniem z opcji jazdy w grupie. Wspólne przemierzanie tras rowerowych pozwoli osiągnąć większe prędkości i pokonać jeszcze dłuższe dystanse bez uczucia wyczerpania. Często, opór powietrza podczas jazdy próbuje zatrzymać kolarza czerpiąc od niego większe pokłady energii. Podczas prowadzenia pojazdu na tzw. „kole” uczestnik wpada w tunel aerodynamiczny i porusza się ze znacznie mniejszym oporem. Pierwsza osoba w grupie ulega największemu obciążeniu, dlatego tak ważne jest, aby co jakiś czas wyznaczać zastępstwo.
Efektywna jazda na rowerze gwarantuje zachowanie dobrej kondycji i zdrowia, dlatego przed wyruszeniem w trasę, warto sprawdzić swój sprzęt rowerowy i zadbać o prawidłową konserwację lub zakup nowych części, których zadaniem jest nie tylko odpowiednia eksploatacja, ale także poprawianie osiągów każdemu rowerzyście.
Produkty warte uwagi:
- OPONA KENDA 28" X 1,75 K830
- OPONA TREKKING VREDESTEIN DYNAMIC CITY 28X1.75
- OPONA SZOSOWA VREDESTEIN FORTEZZA SENSO ALL WEATHER 700X25
- POMPKA RĘCZNA BLACKBURN MAMMOTH ANYVALVE HV 90PSI SREBRNA
- POMPKA RĘCZNA LEZYNE GAUGE DRIVE HV M ABS Z MANOMETREM 90PSI
- POMPKA BETO PODŁOGOWA ALUMINIOWA CMP-156AGE + MANOMETR
- CLARKS - KLOCKI HAMULCOWE CLARK'S CP240 SZOSA
- KELLYS - KLOCKI HAMULCOWE V-BRAKE KLS DUALSTOP V-02
- CLARKS - KLOCKI HAMULCOWE CLARK'S CP305 SZOSA
- WIDELEC 700" FIX BIKE STALOWY SUROWY - NIE MALOWANY