Przed zakupem roweru często zastanawiamy się jaki rodzaj widelca będzie najbardziej odpowiedni – sztywny czy z amortyzatorem? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż wiele zależy od potrzeb osób jeżdżących jednośladem, a także miejsc, po których będziemy się poruszać. Oba typy mają swoje wady i zalety decydujące o ich przydatności. Poniżej przedstawiamy cechy i różnice pomocne przy wyborze tego najlepszego.
Zalety rowerów z amortyzacją
Wiele osób z góry zakłada, że amortyzator rowerowy jest znacznie lepszym rozwiązaniem, dlatego od razu poszukują modelu, który taki system posiada. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że nie każdy typ jednośladu powinien go mieć, co więcej, w niektórych może powodować znaczne utrudnienia w jeździe. Takim przykładem z pewnością są rowery szosowe, gdzie zastosowanie amortyzacji powoduje zmniejszenie prędkości. Amortyzatory rowerowe powstały głównie po to, aby wykorzystywać je w terenie trudniejszym, nierównym, gdzie kamienie, doły czy góry są normą dla każdego miłośnika zjazdów ekstremalnych. Umiejscowienie go w modelu MTB sprawia, że rowerzysta odczuwa znacznie mniejsze drgania, dzięki czemu jego nadgarstki, ramiona oraz stawy są mniej obciążone i minimalizuje się ryzyko powstania uszkodzeń. Poza tym jazda staje się o wiele bardziej przyjemna i komfortowa, można lepiej zapanować nad pojazdem i nim manewrować. Ponadto, przyczepność koła do danego podłoża jest lepsza, dlatego hamowanie odbywa się szybciej i z większą siłą. Przed zakupem należy zapoznać się także z rodzajami, gdyż różnią się one nie tylko ceną, ale także właściwościami.
Ze względu na konstrukcje dzielimy je na:
- amortyzatory jednopółkowe,
- amortyzatory dwupółkowe,
- amortyzatory ze sztywną osią,
- amortyzatory upside down,
- amortyzatory z rurą sterową.
Ze względu na elementy tłumiące wyróżniamy:
- amortyzatory sprężynowe,
- amortyzatory elastomerowe,
- amortyzatory elastomerowo-sprężynowe,
- olejowo-sprężynowe,
- powietrzne,
- amortyzatory olejowo-powietrzne.
W sklepach rowerowych dostępnych jest mnóstwo modeli amortyzatorów. Zakup produktów z niższej półki nie zagwarantuje jednak prawidłowego działania, dlatego nie warto w tym przypadku sugerować się ceną – tańsze z nich są o wiele cięższe i nie spełniają swoich funkcji. Znacznie szybciej się uginają, nie zapewniają także prawidłowej przyczepności, która należy do ich głównych zalet. Dobrej jakości akcesorium powinno być wyposażone w regulację, ponieważ dzięki temu łatwiej możemy je dostosować do wagi rowerzysty. Warto zwrócić uwagę także na to, czy serwisowanie sprzętu nie będzie zbyt trudne, aby w przyszłości oszczędzić sobie skomplikowanych napraw.
Zalety rowerów ze sztywnym widelcem
Różnice między widelcem a amortyzatorem widoczne są już gołym okiem. Przede wszystkim ten pierwszy jest o wiele lżejszy (nawet od 1kg do 2 kg). Przy jeździe na dłuższych trasach, ta pozornie niewielka rozbieżność może okazać się jednak odczuwalna. Widelec rowerowy idealnie sprawdza się w rowerach miejskich, gdy pojazd porusza się po drogach asfaltowych lub specjalnie do tego przeznaczonych ścieżkach. Do innych zalet tego mechanizmu warto również zaliczyć możliwość osiągnięcia większych prędkości - podczas jazdy pochłaniamy mniejsze ilości energii, gdyż nie ma potrzeby rozbudzenia amortyzatora. Dzięki takiemu rozwiązaniu większość siły przeznaczona zostaje na zwiększenie szybkości, co przekłada się na przemierzanie dłuższych odcinków na trasie.
Widelce najczęściej wykonane są z:
- stali – świetnie sprawdzają się podczas jazdy po nierównym, wyboistym terenie. Są dość ciężkie, jednak charakteryzują się dobrym pochłanianiem drgań.
- aluminium – cechują się większą sztywnością i dużą lekkością, jednak w tym przypadku nie ma co liczyć na pochłanianie drgań. Modele te są dostępne w dużych ilościach i wariantach w bardzo przystępnych cenach.
- karbonu - są przede wszystkim lekkie, niezwykle wytrzymałe, ale także sprężyste - pochłaniają drobne nierówności, dzięki czemu jazda staje się bardzo komfortowa. Należą jednak do najdroższych. W sklepach dostępna jest pełna gama wymiarów i rodzajów, również pod hamulce tarczowe.
Kolejną ważną cechą sztywnego widelca jest fakt, że nie trzeba o niego dbać w specjalny sposób. Serwisowanie tego mechanizmu w dużej mierze sprowadza się do tego, że wystarczy sprawdzić, czy nie został on wygięty lub w żaden inny sposób uszkodzony. W przypadku omawianych wcześniej amortyzatorów przeglądy bywają dużo bardziej skomplikowane.
Jak poprawić komfort jazdy na rowerze przy amortyzacji i sztywnym widelcu?
Aby obydwa rodzaje sztućców do roweru pokazały pełnię swoich możliwości warto zastosować kilka sprawdzonych porad, które z pewnością przyczynią się do poprawy wyników i pomogą rozwinąć jeszcze większe prędkości na trasie. Przy pojazdach ze sztywnym widelcem wystarczy zmienić opony na szersze – dla rowerów szosowych można zakupić bardzo popularne ostatnio komponenty o szerokości 28 milimetrów. Zapewniają one niższe opory toczenia i poprawiają komfort jazdy w porównaniu z węższym ogumieniem. Również, prawidłowe i optymalne ciśnienie pomoże w absorpcji drgań, dzięki czemu poruszanie będzie znacznie łatwiejsze i lżejsze. Podobne metody sprawdzą się także w przypadku osób posiadających rowery z amortyzacją – poruszając się po drodze asfaltowej, można wypróbować gładkie opony, bez bieżnika, które poprawią manewrowanie na zakrętach, a jeżeli amortyzator pozwala na umieszczenie manetki blokady, wtedy pozwoli to na jego usztywnienie, przez co rowerzysta nie będzie tracił sporej ilości energii wkładanej w napęd.
Wybór pomiędzy sztywnym widelcem a amortyzatorem zależy od wielu czynników, które w przybliżeniu zostały przedstawione w niniejszym artykule. Każde z tych rozwiązań posiada swoje wady i zalety. W wielu sklepach z asortymentem rowerowym można znaleźć różne modele jednośladów wyposażone zarówno w amortyzatory, jak i sztywne widelce. Wiadomo, że tych pierwszych jest znacznie więcej, jednak nie zapominajmy o tym, że w dalszym ciągu można nabyć oba rodzaje. Pamiętajmy, że tego typu mechanizmy należy dobierać w oparciu o swoje własne indywidualne potrzeby, tak, aby prawidłowo współpracowały one z innymi podzespołami w rowerze zapewniając komfortową i przyjemną jazdę w każdym terenie.